سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی: گسترش مهارتمحوری، هسته اصلی برنامهریزیهای دانشگاه جامع علمی کاربردی است

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: گسترش رشته های شغل محور، هسته اصلی برنامهریزیهای دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام، دکتر مصطفی نعمتی سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه با حضور در استان ایلام در حاشیه بازدید از ساختمان اداری واحد استانی جلسهای با کارکنان برگزار کرد و به بحث و بررسی چالشها و فرصتهای موجود در نظام آموزشی این دانشگاه پرداخت.
دکتر نعمتی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در میان همکاران به مزایای منحصر به فرد دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای این دانشگاه، پراکندگی مویرگی مراکز آموزشی آن در سراسر کشور و حتی در دور دست ترین نقاط است که همین امر سهولت دسترسی برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه را سبب شده است به عنوان مثال، در استان تهران بیش از 122 مرکز آموزشی وجود دارد که این رقم در مقایسه با برخی دانشگاههایی که تنها یک شعبه دارند، قابل توجه است.
وی با اشاره به اینکه همین گستردگی دانشگاه باعث ایجاد افزایش حجم کارهای این دانشگاه شده است، افزود: به دلیل این گستردگی، هر بار که فراخوان برای کسب کد مدرسی منتشر میشود، بیش از 15 هزار نفر متقاضی ثبتنام میکنند و این موضوع نشاندهنده محبوبیت و اعتبار بالای این دانشگاه در میان مدرسان و متقاضیان آموزش و نیازمند تلاش هرچه بیشتر همکاران مجموعه دانشگاه است.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه به تلاش برای اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فعالیت مجدد مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با رایزنیهای لازم، زمینههای فعالیت مجدد این مراکز را فراهم کنیم.
وی همچنین به بازنگری در برخی رشتههای آموزشی اشاره و تأکید کرد: در بررسی این رشته ها سلیقه ای برخورد نخواهد شد و اگر رشتهای مورد تأیید نباشد، باید با نظر کارگروه آموزشی و با ذکر دلیل این موضوع اعلام شود. دکتر نعمتی افزود: در تلاشیم که از فراخوان تا تأیید و صدور کد مدرسی؛ کوتاهترین زمان ممکن انجام صرف شود.
وی از بازنگری در شیوهنامه انتصاب رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی و بازنگری در آییننامه مدرسان برتر خبر داد و گفت: این اصلاحات به منظورارتقای کیفیت آموزشی و مدیریتی این مراکز در معاونت نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه در مرحله تدوین هستند.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خاتمه گفت: ما در تلاشیم تا با ایجاد فضای صمیمانه و همدلی در تمامی سطوح، به اهداف عالیه دانشگاه در راستای ارتقای مهارت آموزی دانشجویان دست یابیم.
در ابتدای این جلسه دکتر منصور احمدی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در واحد استانی ارائه کرد و گفت: با تلاش مراکز آموزشی در پذیرش بهمن ماه، شاهد افزایش دانشجو نسبت به دوره قبل بودیم که نشان از متناسب بودن رشته های آموزشی با نیاز بازارکار و جامعه است.
دکتر احمدی همچنین گزارشی از فعالیت های واحد استانی در سایر حوزه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی ارائه کرد و به کسب عنوان دستگاه برتر پژوهشی در استان و کسب مقام در جشنواره رویش دانشگاه به عنوان برخی از دستاوردهای این واحد استانی اشاره کرد.
در پایان این جلسه، کارکنان واحد استانی ، پیشنهادات و نقطه نظرات خود را جهت بهبود عملکرد مراکز آموزشی بیان کردند.
مدرسان این دانشگاه نقشی کلیدی در آمادهسازی نیروی کار متخصص برای بازار کار ایفا میکنند
دکتر مصطفی نعمتی سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه سفر خود به استان ایلام، جلسهای با حضور مدرسان دانشگاه برگزار کرد.
دکتر نعمتی در ابتدا با بیان این موضوع که بخش خصوصی وارد عرصه آموزش شده است تا به دولت کمک کند و باری از دوش آن بردارد، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان واسطهای برای کاربردی کردن علم، نقش مهمی در توسعه آموزشهای مهارتی ایفا میکند.
وی افزود: مراکز آموزشی علمی کاربردی در استان ایلام باید تلاش کنند در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند به توسعه آموزشهای مهارتی کمک کنند، باتوجه به ضعف استان ایلام در حوزه صنعت، بهتر است که این مراکز بیشتر به این حوزه توجه کنند و با برنامهریزیهای دقیق، نقش خود را در توسعه منطقهای ایفا کنند.
دکتر نعمتی در ادامه به طرح رتبهبندی مدرسان اشاره کرد و گفت: ما در حال اقدام برای رتبهبندی مدرسان هستیم بر اساس این طرح، مدرسانی که سابقه تدریس بیشتری در دانشگاه جامع علمی کاربردی دارند، امتیاز بیشتری دریافت میکنند وی افزود: این طرح باید با دقت اجرا شود تا هم حقوق و ارزش مدرسان مجرب درنظر گرفته شود و از طرفی استفاده از مدرسان مجرب در رتبه بندی مراکز آموزشی تأثیر گذار خواهد شد.
وی در ادامه به ویژگیهای منحصر به فرد مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: مدرسان این دانشگاه با تمرکز بر آموزشهای کاربردی و مهارتمحور، نقشی کلیدی در آمادهسازی نیروی کار متخصص برای بازار کار ایفا میکنند، این دانشگاه به دلیل تنوع رشتهها و انعطافپذیری در برنامهریزی آموزشی، مدرسان را قادر میسازد تا به بهترین شکل از دانش و تجربه خود در خدمت جامعه باشند.سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان سخنان خود تأکید کرد: موفقیت این مراکز در گرو همکاری صمیمانه و هماهنگی بین تمام ذینفعان است و ما باید با شناخت دقیق از نیازهای منطقه و استفاده از تجربیات مدرسان، گامهای مؤثری در جهت ارتقای کیفیت آموزشی برداریم.
در ادامه این جلسه، مدرسان به ارائه مسائل و مشکلات مختلفی در حوزه کاری خود و تدریس در دانشگاه پرداختند که سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه نسبت به طرح و پیگیری این مسائل و حل مشکلات تا حد امکان در سطح ستاد نوید داد.
نظر شما :