سومین دور ازطرح دانش افزایی و توانمند سازی اعضاء هیئت علمی دانشگاهها با عنوان معرفت شناسی اسلامی و فلسفه علم برگزار شد
در ابتدای برنامه پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن كریم آقای دكتر روحیان رییس مركز امور مدرسان ضمن عرض خیر مقدم و تبریك روز معلم، به ضرورت و اهمیت برگزاری دوره های طرح دانش افزایی و ارتقاء معرفت دینی و تقویت زمینه ظرفیت های علمی و تربیتی اساتید اشاره نمودند.
در ادامه جناب حجت الاسلام والمسلمین دكتر عیسی نژاد به ارائه سخنانی پیرامون نقش معلم و جایگاه رفیع آن و رفتار و منش استاد اشاره نمودند و اظهارداشتند « معلم باید خودسازی را از خود شروع كند و با تواضع است كه استاد در روح و روان شاگرد تاثیر میگذارد و حكمت انسان توسعه پیدا میكند».

وی افزود:«ما تعلیم و تربیت داریم تعلیم یك ارتباط ذهنی است و در تربیت است كه انسان می شكند و اگر كسی معلمی را در تعلیم خلاصه كند به مقام معلمی ظلم كرده است و فلسفه وجودی معلم بحث های تربیتی است».
در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین دكتر افتخاری بحث معرفت شناسی اسلامی و فلسفه علم را ارائه نموده و اظهار داشتند:«معرفت شناسی اسلامی در 3 بعد 1- شناخت بخشهای هستی شناسی و انسان شناسی 2- برنامه ها و نظام رفتاری3- محصول، غایت و هدف می باشد كه در نظم دین طراحی می شود و تفاوت آن با نظام آئینی این است كه در نظام آئینی یك سری دستورالعمل می گیریم ولی دین گزارشی از هستی و برنامه های رفتاری و هدف است.
وی افزود: « فلسفه علم به معنی حكمت است و دوبعد اساسی دارد كه شامل هستی و چیستی است. فلسفه علم بدین معناست كه دانش تجربی انسان در مبانی، متد و شیوه ها،نتایج و انتظارات و در اصول و قواعد بررسی می شود.
ایشان افزودند: « دانش انسان در دو بخش حكمت نظری و حكمت علمی مورد بحث قرار می گیرد حكمت نظری گزارشی است از هستی و در 3 بخش و 3 گروه از دانش ها به انسان حكمت آموخته می شود اولین بخش تحت عنوان ریاضیات كه شامل علومی نظیر حساب، هندسه، نجوم و موسیقی می شود و دومین بخش طبیعیات است مثل گیاه شناسی ،حیوان شناسی،معدن شناسی، طب و ... و سومین بخش كه حكمت عملی است صحبت درباره هست هایی است كه فهمیده ایم و اینكه قواعد موجود در عالم در كنار اراده انسان چه چیزی را میسازد» .
در بعد ازظهر از این دوره جناب آقای بیات در مبحث مهارت های امنیتی به بحث شناخت اشاره نموده و اظهار داشتند: در شناخت سه حوزه داریم 1- شناخت زمان 2- شناخت مكان و موقعیت 3- شناخت وظیفه.
ایشان در بحث شناخت زمان از عصر حاضر را به عصر انفجار اطلاعات و اتباطات تعبیر نمودند و اظهار داشتند « در عصر انفجار گستره اطلاعاتی باز شده و میدان های دسترسی ما به اطلاعات بسیار وسیع شده است ، همچنین بحث سكولاریزه كردن دین و حذف مذهب از زندگی بشر و جایگزین نمودن معنویت و اخلاق به جای دین صورت گرفته و در بحث شناخت موقعیت، باید گفت استاد و معلم به نوعی چراغ راه جامعه هستند و استاد جزء تأثیرگزارترین افراد است و می تواند بینش و آینده دانشجو را تغییر دهد. لذا توجه به این مقوله بسیار حائز اهمیت است و در بحث شناخت وظیفه با توجه به حوزه كاری افراد، شناخت حساسیتهای كاری تاثیر مستقیم بر روند اجرایی كار دارد و قبل از تصمیم گیری باید به آن توجه داشته باشیم و شامل مطالعات میدانی و استفاده از تجربیات گذشتگان و عنایت به تهدید ها و فرصت ها است.
نكته دیگر دقت در برخوردهای ماست و عنایت به جایگاه و شان افراد چه علمی و چه سنی و اینكه دانشجویان ما تنها دریافتشان از ما نیست و در دنیای معاصر از بسیاری منابع دیگر اطلاعات دریافت می كنند و در برخوردها نتایج برخورد اگر دقیق نباشد تبعات سیاسی و اجتماعی برای ما دارد و نظام را درگیر می كند در پایان اینكه ما باید امنیت ملی را به امنیت فردی ترجیح دهیم و وسعت دید را وسیع تر كنیم و بزرگوارانه تر با موضوعات برخورد كنیم».


نظر شما :